Rady pro výběr koncovky (TLD) domény
- Základním kritériem pro výběr domény je rozsah vašeho podnikání nebo návštěvníků registrované domény. Pro české subjekty je nejvhodnější koncovka .cz, pro mezinárodní obchody .com nebo .eu.
- Mějte na paměti jak budete doménu propagovat, některé vyhledávače a katalogy podle koncovky rozdílně indexují jednotlivé národní domény a jejich jazykové verze.
- Pokud obchodujete se zahraničím, preferujte registraci národní domény včetně koncovek zemí, kam hodláte své služby/produkty nabízet. Nejen, že zařídíte snadnější indexaci, ale zároveň zabráníte parazitování na názvu Vašeho produktu.
- V porovnání s ostatními výdaji na marketing jsou ceny domén marginální, není třeba mít doménu ve všech koncovkách, ale je žádoucí mít soubor lokálních a globálních koncovek (.cz, .sk, .eu, .com) tak, aby jste do budoucna předešli parazitování ve formě lepší indexace národních verzí vyhledávačů konkrétních koncovek.
Tipy na výběr vhodné domény
- Základním pravidlem pro výběr domény by měla být snaha o dosáhnutí shody s názvem firmy nebo produktu. Zvažte jak si vaši zákazníci název Vaší firmy nebo produktu zapisují nebo zkracují, řada z nich zkouší nejdříve zadávat název firmy a koncovku než použijí vyhledávač nebo katalog.
- Snažte se o výstižný a co nejkratší tvar doménového jména. Zajistíte tím nejpřesnější shodu při hledání vyhledávačem a jednoduchost při zapamatovatelnosti při prezentaci v médiích.
- S ohledem na offline média (tisk, letáky, rádio) zvažte použití cizích slov a mějte na paměti, že doménu nebo www adresu budete muset prezentovat v rádiích nebo diktovat do telefonu. Mějte na paměti, že ne každý je jazykově vybaven a zvláště cizí slova nedokáže z hlasové do písemné podoby správně přepsat.
- Registrujte si pro cizí a složitá slova i alternativní a překlepové názvy, vyhnete se tím parazitování na vaší značce a snižování efektivity vašich marketingových kampaní.
- S ohledem na cenu domén, které tvoří minimální výdaj při nákladech na propagaci, zvažte registraci více domén ve více koncovkách. Držení domény je trvalá hodnota, která při minimální investici neztrácí na hodnotě.
- Snažte se zaregistrovat nejen název produktu a firmy ale i obecný název produktu nebo služby včetně lidových a zkrácených výrazů. Značná část návštěvníků příchází z vyhledávačů kde zadávají dotazy přirozeným jazykem včetně patvarů a zkrácenin názvů toho co hledají.
- Osobní nebo geograficky lokální názvy bývají snadno zapamatovatelné, omezují vás ovšem následně v okamžiku kdy hranice vašeho podnikání/projektu přesáhne lokální úroveň.
- Při výběru názvu zohledněte skutečnost, že nelze registrovat obecné názvy a místopisné názvy jako ochranné známky ve většině civilizovaných států.
- Pokud již jsou všechny možné varianty názvu vyčerpány, zvažte jako nejvhodnější řešení pojmenování produktu nicneříkajícím a neexistujícím názvem. Zajistíte tak maximální ochranu před zaměněním produktu a parazitováním na vašem názvu ovšem ne za cenu zvýšených nákladů v případě budování značky na zelené louce.
Pro zjištění volné domény můžete použít mezinárodní whois ZDE a nebo použít nástroj pro návrh domény ZDE. Nevíte-li si přesto rady kontaktujte nás, rádi Vám s výběrem vhodné domény bezplatně a ochotně pomůžeme.